وزیر نفت از پروژه تازه دلواپسان پرده برداشت؛

اما و اگر‌های ورود توتال به پارس‌جنوبی با تهدیدهای ترامپ علیه ایران دوباره بالا گرفت و اخیرا خبر‌هایی مبنی بر فسخ این قرار‌داد انتشار یافته است .
در همین حال بیژن زنگنه پس از دیدار با علیشیر سلطان‎اف، معاون نخست‌وزیر ازبکستان ضمن تشریح محور این دیدار، درباره اخبار ضد و نقیضی که از توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی و توتال مطرح است، اظهار کرد: قرارداد معتبر قانونی با توتال، سی‌ان‌پی‌سی و پتروپارس داریم و در آن مشخص شده که این شرکت در چه شرایطی می‌تواند از این پروژه کنار برود.
وی تاکید کرد: توتال در شرایطی می‎تواند از این پروژه کنار برود که تحریم‌های بین‌المللی از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال شود.
وزیر نفت با بیان اینکه متاسفانه عده‎ای می‌خواهند توتال از این پروژه کنار برود تا بگویند پیش‌بینی ما درست از آب در آمد، افزود: عده‌ای هم مرتبا خبرهای مربوط به حضور توتال در ایران را غلط ترجمه می‌کنند تا نگرانی ایجاد کنند؛ آدم که از ترس مرگ خودکشی نمی‌کند.


سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مطمئن باشید توتال نمی‌رود و قرارداد را ترک نمی‌کند، گفت: اگر توتال بخواهد قرارداد را فسخ کند باید بر اساس الگوی جدید قرارداد‌های نفتی غرامت پرداخت کند.
بهروز نعمتی با اشاره به برخی اخبار منتشرشده به نقل از مدیرعامل توتال مبنی بر احتمال بازبینی در قرارداد توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی، گفت: قرارداد، منعقد شده و بر اساس صحبت‌هایی که با وزیر نفت صورت گرفته در حال طی کردن فرآیند اجراست.
سخنگوی هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه این قرارداد و سایر قراردادهای نفتی در قالب IPC است، تضامین لازم از شرکت‌های سرمایه‌گذاری اخذ می‌شود.
وی با بیان اینکه هرگونه شرایطی که توتال دارد باید منطبق بر IPC باشد، ادامه داد: اگر توتال بخواهد قرارداد را فسخ کند، باید بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی غرامت پرداخت کند.
همچنین عضو هیات عالی نظارت بر منابع هیدروکربوری در این خصوص گفت: در قرارداد ایران و توتال پیش‌بینی شده که پس از عملیاتی شدن قرارداد اگر هر یک از طرفین از قرارداد خارج شود، باید صبر کند تا پروژه تمام شود و سرمایه‌گذار جدید بیاید تا سهام به سرمایه‌گذار جدید منتقل شود.
غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: منابعی که شرکت‌های خارجی خرج کرده‌اند باید در کشور بماند تا سهام به سرمایه‌گذار جدید منتقل شود.